sâmbătă, 30 aprilie 2022

Momentul Natan

 


                                 The destroyed Drama Theatre in Mariupol. Photograph: Sergei Ilnitsky/EPA



"Ti-am ocupat timpul cu prostia mea, timp pretios in care puteai sa eliberezi macar un muzeu,de-un paregzemplu ...hm...,sau sa seceri cu mitraliera niste contemporani, zic si eu..." (D)

La sfarsitul misivei tale, frumos scrisa, frumos gandita, ai plasat un tulburator efect literar care, dupa ce l-am inteles ca pe un gest indexial (de la index, degetul aratator cu care obisnuim sa tintuim la stalpul infamiei o gramada de subiecti gramaticali (Tu, El, Voi, Ei…) m-a pus pe ganduri:

 DAR MIE, IUBITORUL DE ARTA, MIE CUM MI-AR STA CA ELIBERATOR-DISTRUGATOR DE MUZEE SI LACASURI DE CULT, CU MITRALIERA INTRO MANA SI CU SEMNUL FIAREI (Z) TATUAT PE CEALALTA?

................................................................................................................................................

Poti prinde in mreaja cuvantului pesti mai mari (ca Hitler, ca Stalin, ca Putin ) sau mai mici (ca mine, ca el, ca noi)

Cei din prima categorie au o formula magica de dezvinovatire: “moartea unui om e o tragedie, moartea unui milion de oameni e statistica.”

Cei din a doua categorie (plevusca) scapa usor cu formula “n-am stiut nimic” sau “am fost obligat sa indeplinesc un ordin.”

 

Dar si intrun caz si in altul se produce (uneori) momentul Natan.

Dupa infamul adulter al lui David cu nevasta lui Urie Hititul,  Betsabe, Natan profetul ii povesteste regelui o parabola pentru a-l face sa inteleaga gravitatea pacatului sau: Un om bogat rapeste unui om sarman singura lui avere, o oiţă. Infuriat regele intreaba: -Cine e ticalosul care a savarsit acest pacat, pentru a-l condamna la moarte?

“Atunci Natan a zis catre David:TU ESTI OMUL CAREA FACUT ACEASTA!”

(2Regi, 12:1-12)

 Un Index se indreapta (SI) spre fiecare din noi atunci cand izbucnim in imprecatii: Cine e ticalosul care a facut asta si asta...


                                                Angelika Kauffmann, David si Natan, 1797

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu